Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

6kendetegn

Den bedste digitale marketing medarbejder i 2018

Som digital medarbejder indenfor kommunikation og markting kræves det, at du har styr på en række fagområder. Jeg har selv igennem 10 år løbet efter det. Behovet fra arbejdspladsen, chefen og en selv er der til at være et altvidende leksikon, der både kan agere strategisk og eksekverende.

I den seneste tid har jeg snakket en del med andre i mit netværk om emnet, da det optager mig meget. Det er der altså kommet et lille blogindlæg ud af.

Læs med og se om du er enig.

Jeg er af den holdning, at den interne kommunikations/marketing medarbejder kan være en vigtig brik i en virksomheds vækst, branding og generelle udfoldelse. I mit netværk kender jeg mange digitale marketing og kommunikationsmedarbejdere, der dagligt leverer og skaber effekt. Godt gået!

Vil du være en af dem, så giver jeg (og de) her en række kendetegn.

Du finder linkedin-udagven af indlægget her

1. Kan du skabe positiv effekt?

Jeg vil allerførst starte med at pointere en ting. I toppen af vigtige kendetegn ved en digital marketing medarbejder er, at du går efter at skabe den ønskede effekt (og så stor som muligt), du er sat i verden for. På den lange bane vil det oftest være en positiv effekt på bundlinjen, men nogle gange kan det f.eks. også være en opgave om at komme så bredt ud som muligt med et budskab.

Hvis du vil være den bedste digitale marketing medarbejder, så skal du have en klar ide om, hvordan du får skabt den største effekt. Du vil begå MANGE fejl på vejen, men det er ikke problemet, for dem kan du let lære af. Bare du går i organisationens strategiske retning.

Det største problem er, hvis du sidder på dine hænder og ikke kommer i gang, fordi der er så mange muligheder og du ikke kan se, hvor du skal starte. Det næststørste problem er nok, at de arbejdsopgaver, du laver ikke gør en forskel. Du går simpelthen i en helt forkert retning, hvor strategi, taktik og eksekvering ikke hænger sammen..

Forhåbenligt har du en chef, der kan hjælpe dig på vej til at skabe mere effekt. Hvis du ikke er så heldig, så kan et godt fagligt netværk blive rigtig vigtigt.

2. Proces – et ord du enten elsker eller hader

Findes der kun to typer mennesker?

  1. Dem der er overforbrugere af ordet proces og gode til følge en proces.
  2. Dem der der hader ordet og ikke gider følge en proces.

Jeg er et sted i midten af ovenstående (ifølge alle de smarte personlighedstest).

Jeg har lært at elske processer, da de skaber rammerne for, at jeg lærer, får lavet mest muligt og ved hvad, der er det vigtigste. Men helt ærligt så føles processer også meget tit alt for omklamrende på mig. Det er en balance.

Der er et hav af modeller for processer af den ene og anden slags. Jeg opfordrer dig til at bruge tid på at finde processer, der passer dig og den organisation, at du arbejder for. Hvis du sammen med chef/kollegaer kan få noget fælles op at køre, så er det helt sikkert at foretrække.

Det kan være alt fra scrum, OKR, kanban, lean udvikling, ugemøder, sprint, Excel-ark, trello, google docs, favro, podio etc, at du hiver op af værktøjskassen for at få tingene til at fungere.

Min erfaring siger mig, at nogle af de vigtigste ting at have processer for er:

  • Hvad er min nuværende og næste vigtigste opgave?
  • Hvordan modtager og strukturerer jeg opgaver fra andre?
  • Hvilke mål skal vi gå efter?
  • Når vi målene?
  • Hvad skal vi teste som det næste?

3. Base, fundament og ekspertise

Min egen holdning er, at for at blive den bedste digitale medarbejder, så er der en base, du skal have på plads, men samtidig er der også enkelte fagområder, hvor du går i dybden for at blive bedre end gennemsnittet og gerne den allerbedste.

Denne tilgang er i en del år blevet kaldt ”t-shaped marketer” (læs mere her: https://www.distilled.net/blog/seo/building-a-t-shaped-skill-set/ og https://en.wikipedia.org/wiki/T-shaped_skills og https://blog.bufferapp.com/t-shaped-marketer).

Modellen er i sin enkelthed således, at du har en base, et fundament for din marketing-skills og så skal du udvikle en ekspertise indenfor et par kanaler. Du skal altså lære mange ting bredt og vælge et par kanaler at gå i dybden med / blive ekspert i.

Jeg kan godt lide det og modellen giver et fint sprog for, hvad en medarbejder kan bidrage til og hvor hun skal udvikle sig.

Ovenstående er kun nogle af de ting, der kunne stå i modellen. Den skal selvfølgelig tilpasses til organisationen og i takt med at digital kommunikation udvikler sig.

Jeg mener dog, at modellen har en stor mangel i sin visuelle fremstilling. I min verden vil modellen se mere sådan her ud.

Jeg mener, at digitale kommuniktører skal gå dybt i basen og fundamentet. F.eks. vil det da være super stærkt, hvis en medarbejder både er ekspert i storytelling, tekstskrivning og SoMe organisk eller hvad med sammenblandingen af analytics, A/B tests og PPC?

Faktisk vil jeg gå så langt og sige, at hvis du være den bedste, så skal du gå efter ekspertise i alle lagene.

Hvordan vil DU se ud i modellen?

5. Analysér, test og lær

Du har sikkert hørt alle buzz-fraserne fra Silicon Valley som: “Fail fast”, “Move fast and break things”, “launch crap, but launch” osv.

Fordi den digitale kommunikationsverden går hurtigt, så er det ret vigtigt, at du har lignende mindset som f.eks. Facebook er bygget på: Move fast and break things” . Zuckerberg har klogt nok ændret det til: “Move fast with stable infra”.

Derfor skal du følge med i og afprøve nye kanaler, ideer og indgangsvinkler for din kommunikation.

Det betyder, at du godt kan lave et dårligt opslag på Facebook, hvor du afprøver seneste nye funktion. Bare så længe du husker at komme videre og ikke gøre det igen – alt lær af det.

Det kan også betyde, at du kommer til at launche kampagner eller nye funktioner på din hjemmeside i beta, fordi du tester dem af i markedet.

Personligt er jeg ret glad for iterative modeller for at gøre kommunikationen, platforme og kanaler bedre. Det er nok det der med, at jeg holder af processer Altså en proces, hvor du f.eks. observere og analyserer nye tendenser, tester om det virker til dine målgrupper og lære af det. En dejlig lille læringscirkel.

6. Teamplayer

De bedste digitale medarbejdere, jeg har kender, de kan sætte hak ved at være eksperter, have styr på processerne, hele tiden lære nyt og skabe stor effekt.

Men du kommer ikke langt, hvis du ikke er en teamplayer. For selvom du er eneste digitale kommunikationsmedarbejder m/k, så kommer du sjældent udenom, at skulle arbejde sammen med andre. Dine kollegaer har brug for dig for nå målene og du har brug for dem.

Det kan også være, at du er så heldig at være en del af et digitalt team, men også her må du ikke gå solo. I skal hjælpe hinanden, lære fra hinandens ekspertiser og få eksekveret på strategien.

Flere og flere steder foregår “digitalt” på tværs af organisationen og det skal det. Derfor skal du som digital medarbejder også være i stand til at arbejde med andre steder i huset.

Efter tanke

Når jeg læser oplægget igennem, så slår det mig, hvor ofte jeg snakker om at “lære”. Det er virkelig blevet et centralt begreb for mig og min udvikling. Det bør også være et centralt begreb for den arbejdsplads, du og jeg er på. For hvis vi hele tiden lærer nyt, så kan vi hele tiden forbedre os. Det er som sagt en metode, at jeg selv arbejder meget ud fra.

I praksis betyder det f.eks., at kommunikationen fra kampagne til kampagne bliver bedre. Optimalt set så skal flere personer købe, donere, skrive sig op, like osv fra indsats til indsats.

En kæmpe udfordring er at holde styr på alle de læringer, at en medarbejder opnår. Tænk hvis hele organisationen kunne få glæde af dem.

Held og lykke med at blive den bedste digitale medarbejder

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Random Posts

    Simon Willer

    Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.