Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

De 3 største fejl efter 3 måneder med en webshop

Som stolt ejer af en ny webshop i nu 3 måneder, så vil jeg dele de tre største fejl, at jeg lavet ind til videre.

Det skal siges, at jeg allerede har lavet langt flere end 3, men nu tager jeg lige de største.

Fejl 1: Ingen kendskab til produktet.

Ok, godt! Mig og min makker Michael, har startet en webshop uden kendskab til produktet. Det er jo set før og derfor tænkte jeg også, at vi kunne gøre det.
Men efter tre måneder så står det klart, at vi skal kende til alt om produktet og nichen for at gøre vores shop om patchwork til en succes.
Patchwork branchen er meget lille. Til forskel for garn er der overhovedet ikke samme volumen (ud fra hvad jeg hører). Branchen er slet ikke stor nok til, at vi kommer til at leve som konger og baroner af det. Men vi er i virkeligheden også bare startet som et hyggeprojekt. Nåh, men nok om branchen.
Det specielle er nemlig produktet. Vi havde en (lidt naiv) forestilling om, at vi bare købte en masse små fat quarters  (små firkantede stykker stof) hjem fra Kina og bum, så kunne vi sælge det. Men nej – vi blev klogere.
Handler du med stof, så skal du have metervarer og det er meget besværligt. Da kunden kan bestille forskellige størrelser og derfor skal det skæres til. Du kan derfor ikke bare plukke produkterne ned og smide dem afsted som en ordre. Det kræver meget mere forarbejde inden produkterne pakkes til afsendelse.
Vi har ikke fundet den perfekte løsning endnu, men specielt Michael arbejde på at optimere det, så vi ikke bruger for meget tid på at pakke ordrerne.

Fejl 2: Det kan klares med et par aftener  om ugen

Som sagt startede shoppen som et hyggeprojekt, fordi vi gerne ville lære noget og fortælle om vores oplevelse med at have en lille shop.
Selvom det er enormt hyggeligt, så kan det ikke klares på et par aftener om ugen.
I en webshop er der virkelig mange opgaver og hvis du gerne vil slå konkurrenterne med fede produkter, god marketing og super kundeservice, så er det op på sliderhesten.
Der er søgemaskineoptimering, der skal laves.
Der er kunder, der skal besvares på sociale medier.
Der er indhold, der skal laves til produkterne, kategorierne og som artikler.
Der er nyhedsbreve, der skal sendes og udtænkes.
Der er kommunikation, der skal laves til sociale medier.
Der er ideer, der skal udvikles.
Der er produkter, der skal læres at kende.
Og så er der alle de praktiske ting med pakning, porto, lagerstyring og alt det der.

Fejl 3: Adwords er den sande kilde til konverteringer og meget bedre end Facebook annoncering

På rigtig mange konferencer, blogs, forums og alt der imellem hører jeg altid, at adwords (og nogle gange nyhedsbreve) er den bedste kilde til salg.
Ingen tvivl om, at adwords er rigtig godt og når det er sat op effektfuldt, så kan du skabe mange konverteringer på din webshop.
Men som jeg har sagt i mange år, så kan du gøre det samme på Facebook, hvis du gør det rigtigt.
Du skal have styr på segmenterne, indholdet og vide hvilke brugere, der potentielt vil købe hos dig.
Jeg har fundet et par indgange til vores lille webshop, så konverteringerne kommer direkte og som assisterede via Facebook.
Så ligesom med adwords, så skal du sætte Facebook annoncering rigtigt op. Begge discipliner tager tid. Hver for sig er de effektfulde, men får du dem til at hænge sammen med remarketing, så kan du nå endnu længere.

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Random Posts

    Simon Willer

    Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.