Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

Konservative - facebook annoncering

Konservative skal da målrette Lars Løkkes følgere på Facebook

I dag læste jeg denne artikel på politiko om, at Konservative målretter annoncer på Facebook efter Lars Løkkes følgere og at det skulle være bemærkelsesværdigt. What!!???

Benjamin Rud Elberth (som du skal lytte til, for han siger mange kloge ting ) er i artiklen citeret for at sige:

»Det er første gang, jeg har set, at et parti så direkte snylter på andres vælgere. Det er meget bemærkelsesværdigt, også fordi de Konservative går på jagt efter stemmer hos en potentiel regeringspartner, som i mange år er blevet anset som Venstres søsterparti.«

»Vi havde faktisk lidt en borgfred mellem S og V. De uskrevne regler var, at man ikke bare sad og annoncerede på hinandens søgeord. Her er det lidt de samme regler, som de Konservative bryder, nemlig at man ikke direkte målretter annoncer til personer, som har angivet Lars Løkke som interesse.«

»De rammer meget præcist med deres annoncekroner. Fra tidligere valg ved vi, at de sociale medier først og fremmest flytter stemmer fra nærliggende partier. Derfor er noget af det bedste, som de Konservative kan gøre, at trække stemmer fra dem, der ligner dem selv.«

Jeg skal blankt indrømme, at jeg ikke kender spillereglerne inde på borgen, men i de fleste andre brancher vil det IKKE være bemærkelsesværdigt at målrette annoncer til Facebook brugere, som man vurderer ligner ens egne.  I flere af alle de mange forskellige kampagner, som jeg har sat op for kunder, så har det ofte været en del af taktikken (også for politikere). Selvom, at den slags annoncering ikke altid er den mest profitable eller mest konverterende, så er det meget smart og en del af hele formålet med Facebook annoncering er, at du netop målretter andre Facebook brugere, der har lignende interesser som dine egne.

Derfor snylter Konservative ikke på Lars Løkkes vælgere

En 100% uvidenskabelig undersøgelse blandt mine 50 venner, der “synes godt om” Lars Løkke viser, at jeg med sikkerhed kan tælle 15, der ikke stemmer på Lars Løkke eller Venstre. For Lars Løkke er nemlig ikke bare en person man stemmer på, han er repræsentanten for blå blok og derfor vil både vælgere fra Konservative, Liberal Alliance, Venstre og Dansk Folkeparti “synes godt om” ham (Jeg kan faktisk også se, at et par af mine røde venner “synes godt om” ham).

Min vurdering er, at Konservative ikke snylter på Lars Løkke vælgere, fordi Lars Løkkes følgere ikke er Løkkes vælgere. Jeg tror ikke på, at et “synes godt om” på Facebook er lig med en stemme til folketingsvalget, for så villle Løkke få 164.000 stemmer lige nu. Efter min vurdering er et “synes godt om” Lars Løkke eller Helle Thorning lige så meget en markering af, at man støtter den ene eller anden blok (eller henholdsvis Venstre eller Socialdemokraterne).

Så derfor synes jeg, at det er udemærket, at de gør det på den måde.

3 eksempler på Facebook annoncering fra politkere, der ikke giver meget mening

Konservatives eksempel med at målrette Løkkes følgere synes jeg altså er en meget god taktik. Jeg har nu fundet tre andre annoncer, som jeg der imod ikke synes giver mening. Jeg har fundet de tre eksempler ved at klikke på den lille pil i højrehjørne på annoncen og “hvorfor får jeg vist denne annonce”. Jeg skal som disclaimer lige sige, at man ikke kan se alle segmenteringer som annoncen bruger og derfor kan der også være andre grunde end dem, jeg kan se.

  1. Målretning til en bred målgruppe. 
    Det her har jeg set mange gange på de politiske annoncer. Der bare valgt alle over 18 år, for de har jo stemmeret og så kører man ellers bare penge efter dem. Her er det Martin Lidegaard, der gør det.
    (Update for team Lidegaard: Jeg har lige fået at vide, at folkene bag ministeren arbejder meget mere målrettet med annoncering end eksemplet viser. Så det er fedt! Og som skrevet i disclaimeren, så kan vi kun se noget af grunden til segmenteringen.)
    Marting Lidegaard annonceSkærmbillede 2015-06-06 kl. 20.29.11
  2. Målretning til den forkerte geografi
    Landet er delt op i storkredse, der er delt op i opstillingskredse. Her er et eksempel, hvor Pernille Rosenkrantz-Theil har lavet en annonce om, at hun er lokal kandidat på Sjælland og dermed hører til Sjællandsstorkreds. Problemet er dog, at hun har målrettet annoncen til København. Det gør hun måske for bare at få flere til at “synes godt om” hende, men hvorfor, når valgkampen også handler om personlige stemmer?
    pernille-rosenkrantz Pernille-rosenkrantz-segment
    Mit råd til de enkelte kandidater vil være at målrette annoncerne efter det geografiske område, hvor han/hun er opstillet. Så bruger du ikke penge på forkerte mennesker, der bare vil “synes godt om” dig.
  3. Målretning efter mærkelige interesser
    Du kan målrette til folks forskellige interesser, ligesom Konservative har gjort med Lars Løkke. Jeg har fundet et par eksempler på målretning, hvor jeg umiddelbart ikke kan se ideen med det. Fx mener Helle Osther Friedrichsen fra Enhedslisten, at Ekstra Bladet er lige sagen for hendes potentielle vælgere.
    11119668_10152936761970735_1877395323_n 11358597_10152936761980735_1422592226_n
    Et andet eksempel jeg har fundet er, at både Karina Adsbøl fra DF og Martin Geertsen fra Venstre vælger at målrette religion. Er de specielt religøse eller er det bare, fordi de måske udtalelser sig om muslimer osv?
    karina-adsboel11354808_10152936761975735_361226110_n
    Skærmbillede 2015-06-06 kl. 21.05.15Skærmbillede 2015-06-06 kl. 21.05.22
    Det burde være muligt, at finde nogle lidt mere snævre sider/interesser, som dine potentielle vælgere har vist en interesse for. Det kunne være andre partier, andre politikere eller en mærkesag.

2 gode råd til at vinde valget med Facebook annoncering

  1. Målret efter folk, der har besøgt din hjemmeside
    Ved brug af remarketing på Facebook, så kan du målrette folk, der har besøgt din hjemmeside. Det vil sige, at en bruger besøger din hjemmeside og efterfølgende får en annonce for vist for dig på Facebook. Konservative har gang i dette på Facebook.
    Skærmbillede 2015-06-06 kl. 20.27.51 Skærmbillede 2015-06-06 kl. 20.27.41
    Efter min mening er det en rigtig fin taktik. For måske har Konservative brugt penge på at få folk ind på deres hjemmeside via bannerannoncer og det koster penge. Med en opfølgende annonce på Facebook, så kan brugeren få mulighed for at påbegynde et forhold til partiet her også. Det er smart. Husk dog at fravælge brugere, der allerede “synes godt om” din side, så du ikke bruger unødvendige penge.
  2. Find de rigtige interesser/sider at målrette
    Facebook har lavet noget de kalder Audience Insight og her kan du få utrolig meget viden om, hvordan folk opfører sig på Facebook og ikke mindst hvilke interesse/sider som du skal målrette fordi de ligner din egen.Lad os tage eksemplet med Konservative, der gerne vil have nogle flere følgere og derfor skal de finde nogle sider, der minder om dem. Nu ved jeg ikke om Konservative har brugt dette værktøj, men på listen kan du se at netop Lars Løkkes og Venstres følgere  er de mest relevante for Konservative, når deres egne politikere er fjernet.
    Konservative Facebook audience
    Du kan også se, at Venstre og Inger Støjberg, har en større Affinity Score end Lars Løkke. Det er et tal, der viser hvor mange gange større chancen er for at din målgruppe vil “synes godt om” siden sammenlignet med den gennemsnitlige Facebook bruger. Derfor Konersvative, målret dog også efter de to sider.

Jeg er helt sikker på, at politikere og partier kan nå langt med Facebook annoncering, men det kræver altså, at man lige tænker over, hvordan det gøres og at man rent faktisk bruger de funktioner som Facebook stiller til rådighed.

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Random Posts

    Simon Willer

    Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

    • http://www.pl-partners.dk Kristian Larsen

      Sjovt hvordan de forskellige partier markedsfører sig ift. segmentering, og hvor meget fuss der kan komme ud af noget, som egentligt er rimelig normalt udenfor borgen :-)