Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

Facebook annoncer

Lær at opbygge din første Facebook annonce, så du kan komme i gang

Når du har læst dette indlæg, vil du have en grundlæggende forståelse for opbygningen af Facebook Annoncer, så du kan lave dine egner annoncer og have viden nok til, at du rent faktisk kan komme i gang. Du kan også altid smide mig et spørgsmål i kommentarerne eller på mail, hvis du har brug for uddybning. 

De to overordnede typer af Facebook Annoncer

  1. Annoncer i højresiden
    Dette er den mest klassiske annonce på Facebook.
    De har været der i mange år.
    Korte push-beskeder
    Brugerne kan kun klikke på annoncen
    Du kan vise sociale relationer
    Du kan benytte: billede 100×72 px, overskrift 25 tegn og brødtekst 90 tegn.
  2. Annoncer i brugerens News Feed
    Fungerer bedst som en integreret del af din Facebook Sides kommunikation
    Brugerne kan kommentere, dele og “Synes godt om”
    Du kan vise sociale relationer
    Du kan bruge billeder, videoer, links og tekst.
    De kan blive vist på mobilen
    Du kan benytte: billede 1200×627 (som udgangspunkt), opdateringstekst, link-overskrift, link-forklaring m.m.

facebook annoncer hojre

Hvad vil du opnå med din annonce på Facebook?

Facebook er blevet bedre til at guide dig i retning af i dit formål for annoncen. I deres normale tool til oprettelse af annoncer og i Power Editor spørger de dig som det første om, hvad du vil opnå. Jeg synes, at det giver god mening, at Facebook får os til at tænke over formålet med vores annonce.

Men som jeg ser det, så dækker spørgsmålet også over: “Hvor vil du sende brugeren hen, så hun kan konverteres?” Der er som udgangspunkt to steder, at du kan vælge i mellem.

Facebook Side
Hvis du sender brugeren til din Facebook Side, så vil du typisk have brugeren til at “synes godt om”, dele eller kommenterer. Det kan også være, at du sender brugeren ind i en app på Facebook.

Eksternt: Fx hjemmeside eller mobil app
Hvis du sender brugeren til din hjemmeside, så vil du typisk have brugeren til at gøre en handling. Det kan være læse en artikel, tilmelde sig til dit nyhedsbrev eller købe et produkt.facebook annoncer destination

Tre (+ et lidt mere avanceret) råd om målretning

Efter min mening er det ved målretningen, at Facebook annoncering begynder at blive rigtig sjovt. Målretnig og  segmentering er et kæmpe emne og det vil jeg gerne skrive mere om i andet blog indlæg, men her får du tre råd, der er vigtige.

  • Målret annoncerne til brugere, der “synes godt om” Facebook Sider, der ligner dit brand.
    Du kender dine konkurrenter –  så udnyt, at de er på Facebook. Under “Interests/Interesser” kan du (ofte) finde dine konkurrenters Facebook Sider eller brede kategorier som fx tennis, kaffe osv. og dermed få annoncen vist til brugere, der synes godt om sider, der ligner din.
    Du skal dog være opmærksom på, at selvom du finder dine konkurrenters Sider, så er det ikke kun dem, der liker den, at Facebook vil målrette annoncen i mod. Det alle brugere, der på en eller anden må har en relation til Siden.
    facebook annoncer interesser
  • Segmenter efter alder og/eller køn
    En af de vigtige læringer, at jeg har gjort mig indenfor målgruppe-segmetering er køns- og aldersbestemte annoncer. Ofte når jeg begynder at rådgive et brand om Facebook annoncer, så foreslår jeg, at vi laver nogle forskellige kampagner mod forskellige aldergrupper eller køn og ser, hvad der virker bedst i de forskellige segmenter. Det giver en god forståelse for, hvad ved dit brands forskellige aldersgrupper og køn kan lide. Det er guld værd også i andre sammenhænge som på hjemmesiden, bloggen, display-annocering osv.  Så opret en kampagne til hver aldersgrupper fx. 20-25 årige, 40-50 årige etc. Du kan med fordel for læringens skyld udvide det til mænd og kvinder.
    Facebook annoncer alder
  • Målretning til relationer
    Hvis du har en Facebook Side, så kan du med fordel annoncere mod “venners venner”. Du kan dermed få vist den sociale relation og skabe social proof, når brugerne ser annoncerne. Det er helt klart et af de redskaber, at du skal bruge i din målretning. Mindre sider kan også nå ud til et forholdsvis stort publikum selvom, at man bruger denne funktion.
    facebook annoncer venner
  • Målret efter Custom Audience (1 ekstra råd)
    Custom Audience er lidt mere avanceret end de tre første råd og derfor nok noget, at du ikke gør som det første. Men jeg nævner det her, da vigtigheden af den form for målretning er stigende. Kort sagt går det ud på, at du laver en målgruppe på baggrund af information du får fra brugeren et andet sted. Det kan kan brugerens email eller telefonnummer. Det kan også information om, at brugeren har været på din hjemmeside, mobil-app osv.

Læs også om remarketing på Facebook

Fem udvalgte råd til billedet i din annonce

Må jeg starte med en cliche? “Et billede siger mere end tusind ord”. (Så gjorde jeg det alligevel) Men helt seriøst så er billederne meget vigtige i dine annnocer og det syens Facebook også. De har faktisk lavet en regel til annoncering i News Feedet om, at du kun må have 20% tekst og resten billede / baggrund.

  1. Dit billede skal fange brugernes opmærksomhed
    Tænk over om du selv ville stoppe med at scrolle, hvis du så billedet.
  2. Brug mennesker i billedet –  hvis det giver mening ifht. brand, produkt og tekster, så brug mennesker.
    Overordnet er brugerne på Facebook for at møde mennesker.
  3. Kan man se hvad billedet forestiller?
    En klassiker er at bruge en mærkelig udskæring eller tage hele kroppen af en person med, så brugeren intet kan se. Zoom ind på / udskær de vigtige elementer i billedet. Nogle gange vil mennesket ikke være det vigtigste og andre gange er det produktet – test dig frem.
  4. Brug alle pixels
    Hvad enten du annoncerer i højresiden eller news feedet, så sørg for at bruge alle tilgængelig pixels.
  5. Brug farver og kontraster
    Disse gamle travere indenfor reklamer holder stadigvæk – også på Facebook. Jeg vil dog sige, at den store kunst er, at din annonce gerne må have banner-elementer, men det skal ikke ligne et banner.

facebook-ads-udsnit

Hvilket udsnit af billedet vælger du?

Tekst til annonce i højre siden

Overskrift: 25 tegn Brødtekst: 90 tegn

1. Du skal huske at teksten er kort
Jeg har hjulpet rigtig mange, der glemmer dette og skriver teksterne i word for senere at uploade dem til en Facebook annonce og finder ud af, at teksten er for lang. Det kan være svært at holde formuleringerne korte, men det bliver du nødt til.
2. Overskriften skal kunne stå alene
Overskriften skal give mening i sig selv og brødteksten skal uddybde, hvorfor brugeren skal klikke sig videre.
3. Lad tekst og billede supplere hinanden.
Jeg har set mange eksempler, hvor der i både billede og tekst står fx “billige cykler”. Det kan være en fin ide med tekst i billedet, men lad de forskellige tekster supplere hinanden. Du kunne fx i billedet have “spar 50%” + billede af en cykel. I overskriften skriver du så “Få en billig cykel”.

Tekst til din annonce i news feedet

Det gode ved annoncertekster i nyhedsstrømmen er, at du har mere tekst. Det dårlige er, at du skal stadigvæk skal begrænse dig. Det er ofte sagt, at man ikke kan sælge i news feedet, men det er jeg meget uenig i. Du skal bare opbygge din annonce, så den er relevant for modtageren.

Et eksempel på opbygningen af en tekst til news feedet, når bruger et link og skal sælge noget:

Opdaterings tekst
Overskrift – hvad kan du tilbyde brugeren?
Uddybning – hvorfor skal modtageren købe dette og hvilket behov opfylder det?

Link tekst
“Køb her” + “hvorfor hos jeres butik”
Link-navn
Beskriv produktet lidt mere i detaljer.

Gør som +1.000 andre og lær mere om online marketing

Lad mig sende dig mine bedste tips om digital markedføring med specielt fokus på Facebook. Jeg sender dig unikt indhold, der ikke bliver delt her på bloggen direkte til din inbox løbende.

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

Simon Willer

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.