Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

byde på Facebook annoncer

Hvordan skal du byde på Facebook annoncer?

I dette blogindlæg kan du lære mere om, hvordan du skal sætte budprisen på dine Facebook annoncer, så du får mest for pengene. Jeg vil prøve ud fra min erfaring og de tal jeg har i forskellige kampagner give et overblik for, hvordan jeg arbejder med bud på Facebook.

Lad mig sige det med det samme. Ikke alle vil være enige i mine betragtninger og det er fint. Hvis du er uneig eller enig så lad os gøre hinanden klogere i kommentarfeltet.

Inspiration til at skrive indlægget kom, fordi Kasper Bergholt skrev denne artikel om, at få billigere klik. Det førte til nogle samtaler på Google her +  at jeg også blev spurgt om det under Social Media Week i København.

Denne forklaring tager udgangspunkt i de nuværende muligheder i Power Editor.

Styr dit bud på Facebook

Der er to overordnet måder at styre dine bud på i Facebook.

  •  Du kan lade Facebook optimere dine bud.
  • Du kan selv bestemme dit bud.

Buddet for dine annoncer er vigtige, hvis du betaler mere end, du fx kan klare at betale for en ny kunde, så byder du forkert eller også er Facebook ikke rentabelt for dig.

Dit bud er også vigtigt, fordi det er en afgørende faktor for, at dine annoncer overhovedet bliver vist til målgruppen.

Dit bud er det max du vil betale.

Objectives – formålet med dine annoncer

Før jeg forklarer de forskellige budtyper, så er der en anden vigtig ting at have i baghovedet og det er dit mål for annoncen og dermed den handling, at du ønsker brugeren skal gøre.

Objective på Facebook

 

Handlingerne/Objectives forklarer jo næsten sig selv – her er dem du kan vælge:

Clicks to website – Brugeren klikker på link til dit website
Website conversions – Brugeren konverterer på dit website
Page post engagement – Brugeren interagerer med dit indhold
Page Likes – Brugeren klikker på “synes godt om” til din side.
App Installs – Brugeren installere en app
App Engagement – Brugeren engagerer sig i din app.
Offer claims – Brugeren benytter sig at et tilbud.
Event responses – Brugeren svarer på en “invitation” til event.

oCPM – Lad Facebook optimere dine visninger

Facebook siger, at de kan målrette din annonce mod folk, der er tilbøjelige til at gøre din ønskede handling. Det lyder jo rigtig godt og nemt for dig. Du skal bare oprette annoncen og så kører du der ud af.

Brug af Facebook “standard” bud for oCPM

Facebook skriver selv, at hvis du ikke ved, hvad du skal byde, så brug denne funktion.

oCPM

Sæt manuelt dit bud for oCPM op

I denne udgave skal du altså selv vælge hvad du vil byde, så er det første gang, at du laver en kampagne, så kan det være svært at vælge.

Optimer din oCPM

oCPM hænger tæt sammen med dine objectives og det skal du huske. Facebook vil optimere visningen, så den bliver vist til brugere, der fx gerne vil installere en app eller konvertere på din hjemmeside.

Jeg er stor tilhænger af Facebooks tankegang. Det giver rigtig god mening at bruge den (big) data, brugerne laver på det sociale netværk og omsætte det til god annoncemålretning. Jeg er dog i tvivl om validiteten af denne data. Kan det virkelig passe, at Facebook har nok information om danskernes handlinger på internettet endnu. Jeg er sikker på, at Facebook har det om noget tid, når flere shops får installeret konverteringspixel på deres side osv.

Alternativt, så skal Facebook i hvertfald følge os rundt på hjemmesider samt smartphones og på en eller anden måde tracke, hvilke handlinger, at vi laver, uden brugen af deres egen kode på hjemmesiden/app. Det er dog et helt andet emne.

Min påstand er, at Facebook ikke har nok eller godt nok data og er at der brugere nok på det danske marked til fx, at målrette folk, der gerne vil købe i din webshop. Hvad tror du?

(En anden mulighed i Power Editor er Conversion specs [https://developers.facebook.com/docs/reference/ads-api/conversion-specs/], men det ser ud til, at Facebook er ved at udfase det der hedder “Conversion specs”, så det går jeg ikke ind i. )

Hvordan kan du byde med oCPM?

Retningslinje 1 – brug ikke ikke Facebooks automatiske bud for oCPM. Jeg har ikke oplevet det med positiv ROI i forhold til en handling væk fra Facebook, når jeg går efter det danske marked. (Læs også retningslinje 2 under CPM. )

Retningslinje 2 – Optimer efter kliks, når du går efter en konvertering væk fra Facebook. Fx køb i webshop eller installering af app.

Retningslinje 3 –  I stedet for at optimere efter Social, så bruger jeg selv målretningen: “Target users whose friends are connected to (vælg din Facebook side)”. Så jeg har ikke nok viden til at sige noget om denne funktion – sorry.

Retninglinje 4 – Jeg bruger optimeringen efter Actions, hvis jeg går efter, at brugeren skal lave en Facebook handling fx. deling, like eller kommentere. For det du skal huske er, at Acations IKKE henviser til dit Objective, men til alle de mulige handlinger, at brugen kan gøre.

 

CPM – betal for visninger

CPM betyder oversat til dansk: Pris pr tusind visninger. Det er altså den pris, at du gerne vil give for tusind visninger. Facebook viser altså din annoncer indtil, at de har brugt dit budget op. I realiteten kan du have fået nul klik, men din annonce kan være set en million gange.

Hvordan kan du byde med CPM?

Retningslinje 1 – Gør det ikke,  medmindre du bare vil vise, at du findes.

Retningslinje 2 – Brug det, hvis du er sikker på, at folk klikker på din annonce med samme CTR over en kampagnens periode. Hvis du fra CPC kampagner ved, at du får 10 klik pr tusind visninger og betaler 1 kr pr klik, så burde du i teorien skifte til CPM og byde fx 9 kr i CPM. Det er bare efter mening en usikker bubdstrateg for, hvis din CTR ændrer sig, så betaler du lige pludselig mere.

CPC – betal pr klik

CPC betyder oversat til dansk: Pris pr. klik på annoncen. Det er altså det, du betaler for et klik. Du skal dog være opmærksom på, at et klik godt være et klik på “synes godt om”, hvis du kører en annonce i news feedet. Det er altså ikke nødvendigvis et klik på linket i din annonce selvom du har valgt “clicks to website”.

Det skal ikke være nogen hemmelig, at CPC er mine foretrukne valg. Jeg har arbejdet med Facebook annoncer siden omkring 2010, så jeg er af den gamle skole :-) Min tilgang er et præcist budskab kombineret med den rette målgruppe og et rentabelt bud på annoncen. Disse tre faktorer skal der løbende optimeres på når du kører en kampagne. Det kan også være, at du skal stoppe en kampagne, hvis den ikke giver overskud.

Hvordan kan du byde med CPC?

Retningslinje 1 – Facebook foreslår et bud. Byd i den lave ende eller under og skru op for buddet, hvis din annonce slet ikke bliver vist.

Retninglinje 2 – Hvis din annonce ikke bliver vist, så byd noget mere.

Retningslinje 3 – Dit bud er det max, at du vil betale for et klik. Så selvom du byder 3 kr, så kan du komme til at betale 2,50 kr. for et klik.

Skal du altid byde på samme måde?

For at opsummere så byder jeg som udgangspunkt CPC. Hvis jeg byder oCPM, så er det kombineret med med et max pr klik eller action.

Hvis dit mål for kampagnen er køb i en shop, så er skal brugeren: Se annoncen > klikke på annoncen > købe en vare. På alle budformer kan du styre prisen for visningen af annoncerne. Men det er ikke prisen på visninger, der er interesant. Det er pris pr. klik til website og prisen pr. køb, der er vigtig. De to priser synes jeg er for svære at styre med CPM og oCPM (uden brug af max på klik er handling).

Jeg håber, at denne information har gjort dig klogere. For at forvirre dig lidt mere, så er endnu flere taktikker ifht. at byde CPC, men det må blive et andet blogindlæg eller i oplæg en dag :-)

Gør som +1.000 andre og lær mere om online marketing

Lad mig sende dig mine bedste tips om digital markedføring med specielt fokus på Facebook. Jeg sender dig unikt indhold, der ikke bliver delt her på bloggen direkte til din inbox løbende.

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

Simon Willer

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.