Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

monica

Monika Gehner – Social media: What’s in it for the WHO?

Monika Gehner er dagens anden keynote-taler ved Community Conference 2013. Personligt har jeg glædet mig meget til denne keynote, da Monika er i næsten samme “branche” som mig selv, da jeg arbejder for Røde Kors. Monika Gehner er Head of Social Media for WHO (World Health Organization). WHO har 700.000 følgere på Twitter og 200.000 fans på Facebook. Så når en person med så mange, der er engageret i budskabet, er det klog lytte til erfaringerne.

Husk at opdatere siden løbende fra 11.40 – 12.30.

Keynote – Social media: What’s in it for the WHO?

Hvordan kan et kendt brand som WHO (world health organization) agere via sociale medier?

 Vi bruger sociale medier for redde liv, forhindre sygdomme og promovere sundt helbred. Vores strategi er skabe “trust” hver dag – på Twitter bygger vi “Trust” og på Facebook bygger vi “love”.

  • #AddHealth2Life: de-stigmatizing ageing World Helath Day 2012
    1479 tweets
    Global live Twitter chat over alle tidszoner
    Vi får læringer fra kampagner som denne, men det er målet at kunne gøre jævnligt.
  • Vi lavede en film om depression og fik 200.000 klik – men ingen feedback.
    Derfor stillede vi et enkelt spørgsmål: “Hvordan har du oplevet depression?”
    Historier begyndte at komme ind og vi retweetede disse historier.
  • Når vi deler råd og inforgrafikker om sundt helbred, så får vi mange delinger på Facebook.
    Det er hvad, at folk forventer fra os.

Sådan bruger vi Instagram i WHO
Vi forsøger at forklare hvordan, at vi gør ting i WHO.

  • Instagram kan give større åbenhed til folk om, hvordan vi tager beslutninger ved at vise det.
  • Vi fortæller historier fra rundt om i verden.
  • Responsen fra folk er meget positiv.

I kriser er sociale medier meget vigtige for WHO
Vil kæmper stadigvæk med den tid, at vi ikke var på synlige sociale medier. I dag kan vi forhindre at panik over fx en sygdom spreder sig ved, at vi er proaktive.

  • Vi skal være klar til handle hurtigt, når en ny sygdom spreder sig.
  • Brugerne skal have et sted at henvende til med spørgsmål.
  • WHO monitorer hashtags og følger dermed samtalen om en sygdom fx #H7N9
  • Twitter er vores primære lytte-kanal og kommunikations kanal i den type situationer.
  • Vi holder kommunikationen på vores officielle profil, men @HaertlG er også hurtig til at svare og forebygger en unødvendig panik, der kan sprede sige.

Platforme og struktur

  • Vi har kun en officiel-bruger på de sociale medier på globalt plan.
  • Vi træner de lokale kontorer ved at give information om vores læringer.
  • Vi har centraliseret vores produktion af kommunikation.
  • Vi linker til web-content og arbejer tæt sammen med web-teamet.
  •  Hver uge forbereder vi kommunikationen på de forskellige platforme.
  • Vi er to dedikerede medarbejdere til sociale medier og har 48 kollegaer, der laver indholdet.
  • Sociale medier er blevet vores online-talsmand. Det er her, at journalister osv henvender sig.

Følg på Twitter: @setiogi og @monikagehner

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

Simon Willer

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

  • Sikkerhed på nettet blog

    Spændende læsning og informativ post. Jeg skriver selv om sikkerhed,når man er på nettet på min blog www.sikkerhedpaanettet.weebly.com og det gælder jo især også sociale medier.