Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

movember-12

Movember 2012 – et groende fællesskab

De seneste tre år har jeg skrevet om Movember her på bloggen og det vil jeg selvfølgelig gøre igen. Sidste år forklarede jeg lidt om, hvad Movember er. Men grundlæggende handler det om, at mænd i november anlægger overskæg for at gøre opmærksom på mænds sundhed.

Jeg kan rigtig godt lide kampagnen omend, den ikke har samme nyhedseffekts i år som de forgange. I 2011 var det første gang, at Movember officielt lancerede i Danmark. Her lykkedes det PR-bureauet Essencius at sætte skub under kampagnen vha. en solid pr-indsats og det ser ud til også at være strategien for 2012. Jeg synes ikke bare, at vi kan lære noget om det stærke PR-arbejde, men andre non-profits og organisationer kan også lære noget af Movembers opbygning.

2011 kampagnen:

I 2011 byggede Movember selve marketingkampagnen op med nogle af disse punkter:

  • Simon Kvamm i natholdet
  • Overskæg på busser
  • Facebook
  • Inddragelse af større virksomheder
  • Inddragelse af den meninge mand
  • Shave downs

2012 kampagnen:

I denne artikel på politiken kan man læse om, hvad der vil ske og meget tyder på at strategien er den samme:

  • Artikler i medierne
  • Overskæg på busserne
  • Facebook
  • Overskæg på zulu
  • Brug af kendisser
  • Inddragelse af virksomheder

Et fællesskab – både online og offline

Måden Movember indsamler penge er vha. den menige mobros online-indsamlingsbøsse. Sidste år indsamlede jeg sølle 303 dkk og det skal altså blive bedre i år.

Så giv lige en skilling

I forbindelse med kampagnen i 2011, så lavede jeg en lille undersøgelse af forskellige involverede deltagere. Det jeg finder finder mest interessant er:

  • Movembers opbygning er simpel.
  • Du kan være en med, hvis du gror et overskæg.
  • Indsamlingsdelen er bygget om onlineaktiviteter og en stort engagement fra brugeren.
  • Hvervningen af ny “medlemmer” sker primært offline ved, at man bliver en del af et meget tydeligt visuelt fællesskab.

Movember har skabt en organisation, der bygger på principper for sociale bevægelser og sociale medier spiller en central rolle i den virale spredning af indsamlingen. Overordnet set så handler Movember om at få folk til involvere sig ved at gro et overskæg, starte en indsamling og spredt den indsamling mest muligt.

Movember har opbygget en groende organisation ved at principper for sociale bevægelser bliver en del af organisationen. Fællesskabet og det at have fælles mål er det bærende – i Movembers tilfælde at gro et overskæg og indsamlingen til prostatakræft. Det betyder, at Movember spreder sig igennem allerede eksisterende netværk, der er præget af, at alle kan hjælpe og alle må gerne gøre det de har lyst til for at få bevægelsens mål opnået.

Selve strukturen i kampagnen er meget simpel. Hvis du kan gro et overskæg eller noget, der ligner så er du med. Indsamlingsdelen er bygget, så deltagerne selv styrer deres aktiviteter og har ansvaret for at der bliver samlet penge ind. De spreder deres peronlige indsamlingsside via sociale medier og dermed opnås virale effekter, der gør at folk donerer og hører om Movember. Det betyder en højgrad af involvering og det giver stort ejerskab for deltagerne i forhold Movember, hvilket gør at de forhåbentligt gradvist vil gøre mere og mere for sagen.

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

Simon Willer

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.