Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

storytelling_start

Kom godt i gang med digital storytelling

Hvordan kommer du i gang med at fortælle dine historier digitalt? Det kan du få et bud på her. Jeg har brudt min måde at arbejde med nye historier på. Når din erfaring vokser, så vil denne slaviske gennemgang blive intuitiv og være en del af den måde du arbejder på. Hvis du har tilføjelser, så skriv en kommentar og lad have en samtale.

1. Hvilken historie vil du gerne fortælle?

Du har noget, der skal fortælles. Hvilken historie er det?

  • Skriv historien ned og gør dig klar over, hvad du gerne vil fortælle.
    I denne fase skal du måske ud at finde mere viden, end du er i besiddelse af på nuværende tidspunkt.
  • Overvej om din historie skal informere, provokere, føre til en handling eller underholde.
  • Tænk over, hvem det er, at du fortæller til. Er det nye/eksisterende modtagere eller gamle/unge mennesker?
  • Hvor vigtig er denne historie på en skala fra 1-10?
    Det kommer meget anpå situationen, hvordan jeg bestemmer om det er en 1’er eller 10’er. Du kan fx vurdere det ud fra et perspektiv af salgsmuligheder, branding, involvering eller lignende. 

2. Hvilken måde skal den fortælles?

Der er flere måder at fortælle de digitale historier og det er din opgave at afgøre det.

  • Hvor meget tid kan du bruge på at fortælle (producere og distribuere) historien?
    Mit pejlemærke plejer at være den sidste pind i punkt 1. Hvis det er en super vigtig historie, så kan der nok også bruges noget mest tid. 
  • Fortælleform: Lyd og video (størst tidsforbrug) + billeder (mindst tidsforbrug)
  • Har du brug for ekstern hjælp?
    Skal du finde nogen til producere historien?
    Skal andre folk involveres fx gennem et interview, en reportage, et billedshoot eller andet?

3. Producer historien

Hvis du kender historien og ved, hvordan du vil fortælle den, så kan du begynde at producere den. Denne proces ser meget forskelligt ud med de forskellige fortællerforme. Derfor kommer nogle ultra simplificeret metoder:

Video

  • Lav et story board
    Inkluder så mange deltajer som muligt ifht. hvad du gerne vil skyde.
    Dette punkt kunne også inkludere spørgsmål til folk du vil interviewe. 
  • Optag filmen
    Hvis du interviewer – tænk på lyden!
    Som udgangspunkt brug en fod til kameraet men eksperimenter gerne med forskellige vinkler.
  • Vær ikke bange for at tage optagelse igen
    Hvis du synes, at en optagelse kunne blive bedre, så skyd den igen. 
  • Rediger klippene
Billeder
  • Find eller tag et billede
    Det er selvfølgelig bedst selv at tage biledet, men i nogle sammenhænge kan de give mening at finde et på nettet. 
  • Rediger billedet
    Send det igennem photoshop, skitch eller noget andet og gør med det, hvad du behøver. 
Lyd
  • Forberedelse
    Ofte bliver lyd brugt i form af interview.
    Planlæg hvad du vil sige. 
  • Optag din lyd
    Når du bruger lyd, så det være god kvalitet.
    Køb derfor også en rigtig god mikrofon.
  • Rediger lyden
    Kør lyden gennem et redigeringsprogram og lyt om fx lydniveauet skal justeres. 

4. Distribuer historien

Det sidste du skal er at distribuere din historie. Du skal fortælle verden, hvad du har på hjerte. Det skal du selvfølgelig gøre vis de kanaler, der er mulige for dig. Har du en Facebook Side så fortæl historien der, har du en hjemmeside, gør det der og hvis du har noget tredje, så gør det der. Vær opmærksom på at forskellige platforme er gode til forskellige fortællerforme.

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

Simon Willer

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.