Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

_MG_5444v2

Hvad er digital storytelling?

Jeg elsker at bruge digitale platforme og jeg elsker gode historier. Derfor vil jeg bruge en del tid og plads på det håndværk at fortælle om digitale historier det næste stykke tid. Jeg håber, at du vil være med og måske selv blive klogere eller udfordret. Lad os starte fra bunden.

Definition

Digital storytelling handler om at fortælle historier digitalt (surprise!). Det kan være igennem video, billeder eller lyd. Nogle mener også, at skrevne artikler er digital storytelling, men personligt, så synes jeg, at det falder lidt udenfor, da artikler også kan bringes i fx. en avis. Men det er en gråzone, for blogs (som den du læser nu) er jo udelukkede digital og kan godt bruges til story telling.
Typisk er digital storytelling en måde at fortælle på, der vækker følelser hos modtageren. Historierne kan være interaktive eller bare informationsgivende. Men oftest handler det om, at de er let optagelige for modtageren. Det vil sige, at en video fx ikke skal være længere end max 6-8 minutter lang (Ok, kony var en undtagelse).

Fremtiden tilhører historiefortællerne

Hvorfor er digital storytelling vigtigt?

Kernen i digital storrytelling og generel branding er evnen til at kommunikere følelser. Hvis et brands budskab ikke vækker følelser hos folk, så vil man aldrig opbygge en relationen til kunden. Et brand skal formå at få brugeren til at investere følelsesmæssigt i brandet og derfor skal organisationen kunne fortælle historier.  Det har været præmissen for branding i mange år.

Teknologien udvikles og sociale medier er idag “bare” medier. Facebook og Twitter etc. bliver integreret i den del, at vi optager nyheder, reklamer og dialogen med vennerne. Det kan være svært at følge med og kende de nye digitale platforme som brugerne benytter. Men de kan og skal udnyttes til at skabe sund forretning og god kommunikation.

Hvis du kan formå at kombinere historiefortællingens ædle kunst med de sociale medier, så vil du og dit brand komme langt i dag. Du vil på den måde opnå, at involvere dine kunder og lade deres handlinger og følelser føre til nye kunder.

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

Simon Willer

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

  • Alexander Larsen

    Jeg elsker når virksomheder har sådan nogle små tegnefilm på deres hjemmeside, der fortæller en historie om en fiktiv kunde.

    Fx den der er på removethebackground.dk

    – Alexander Larsen

  • http://getsocial.dk/ Simon Willer

    Hej Alexander, Er der noget som du synes er specielt godt ved den på removethebackground?

  • Alexander Larsen

    Ja, for det første kan jeg i det hele taget godt lide det format.

    Videoen viser 2 forskellige “historier” og de smelter sammen på en måde som gør det mere til en historie og mindre til en salgs video.

    – Alexander Larsen

  • http://getsocial.dk/ Simon Willer

    Det er faktisk en ret god måde at fortælle noget kedeligt (vi fjerne baggrunden).

    Tak for at dele linket.

  • Alexander Larsen

    Det må man sige!

    Det også det video ofte kan gøre, det kan gøre tørt og tungt stof lettere at sluge :)