Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

rodekors_deling

Nødhjælpsorganisationers brug af delings-knapper

I går kom jeg forbi Røde Kors hjemmeside og her faldt mit øje på deres Google+ knap. De har en lille counter på knappen, så man kan følge med på hvor mange, der har givet +1 til pågældende url. Det undrede mig, at tallet for Facebook-likes var 8 og Google+ 151.  Jeg delte et screenshot på Twitter og Google+ for sjov med følgende tekst:

Noget siger mig at @danskrodekors snyder med tallene – tror du også ? pic.twitter.com/rZWGyPhb

På Twitter blev jeg gjort opmærksom på, at knappen fortalte det samlede antal +1 for rødekors.dk. Men denne lille hændelse fik mig til at undersøger de 12 største danske nødhjælpsorganisationers brug af delings-knapper.

Jeg har valgt at fokusere på de (efter min mening) fem vigtigste delings-funktioner: Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ og Email. En funktion, der blev fravalgt i den skrappe udvægelse var Pinterest. Er du enig i de fem knapper?

Her er resultatet af mine lille rundtur på på hjemmesiderne:

Eftertanke

For det første overrasker det mig meget, at der faktisk er nogle organisationer, der ikke finder det vigtigt at give plads til delings-funktioner. Det er altså store organisationer som Folkekirkens Nødhjælp og Børnefonden.

Har du delings-knapper på din hjemmeside?

Dernæst overrasker det mig, at så utroligt mange organistioner vælger at installere services som ShareThis, hvor man får alle tænkelige delings-knapper i en knap. Det er selvfølgelig en let måde, men er det mon den måde, at man får størst udbytte? Så nogle af de organisationer, der har fået flueben har ikke nødvendigvis en synlig Twitter-knap men en knap, der giver muligheden for at dele på alle medier.

Hvorfor skal delings-knapper have en plads på din hjemmeside?

  • De er vigtige, fordi de gør det nemmere for brugeren at dele godt indhold. I stedet for at skulle kopiere en adresse og gå ind på fx Facebook for at dele, så kan bare klikke på “like” direkte på hjemmesiden.
  • Hvis du har knapper med tæller på, så vil det være en måde at vise dine besøgende, at andre finder dit indhold relevant.
    Men det kan også virke omvendt. Se blot på knapperne på denne side :) Der er ikke mange, der klikker. 
  • Er der nogen grund til IKKE at give plads. Hvis en lille knap kan medføre, at en af dine trofaste givere/kunder fortæller andre om dine services, så har du vel ikke råd til at lade være?
  • Sociale medier begynder at betyde mere for din placering i søgemaskinerne.
  • I dag finder vigtige nyheder/historier brugeren og ikke omvendt. Så hvis en artikel på din hjemmeside er vigtig for dine besøgende, så er den måske også for deres venner.

Indtænk knappen i brugerflowet

Hvis du gerne vil have folk til at dele, så husk at indtænke knappen i flowet og den måde som brugeren surfer rundt på siden. I min lille gennemgang, så lagde jeg mærke til, at knapperne ofte var lidt gemt væk og ikke en central del af designet.

På en af organisationernes side, så var der en delingsknap på nyhedsoversigten men ikke på selve nyheden. Jeg vil tro, at det oftest er nyheden, at man vil dele og “like”.

Jeg synes også, at der manglede kreativ brug af knapperne. Min formodning er, at nødhjælpsorganisationer kan, hvis de vil meget let få deres besøgende til at dele, da de gerne vil støtte op om den gode sag. Så overvej om knappen kan blive mere synlig, mere naturlig at klikke på eller måske give den besøgende et indtryk af, at det er livsvigtigt at dele.

Men hvis du besøger en af de  disse organisationer, så giv dem lige et “like” – for de gør et godt arbejde for mennesker rundt om i verden.  

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

Simon Willer

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

  • http://www.facebook.com/LilBekkerLyrstrand Lilbekker Lyrstrand

    håbr f hjælpeorganisationerne at de lige læser dine gode råd