Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

taxidriver

Taxachaufføren, der lærte mig at skaffe flere fans

Nogle gang lærer man ting de mærkeligste steder. For et par dage siden var jeg ude at køre i taxa. Det er der ikke noget specielt mærkeligt eller bemærkelsesværdigt omkring. Men kender du den type af taxachauffører, der taler fra du sætter dig ind og stiger ud igen? Sådan en type havde jeg fornøjelsen af og i virkeligheden er det som regel den sjoveste form for køretur igennem de københavnske gader, der ellers godt bare kan blive en meningsløs trillen fra A til B.

Jeg havde netop været ud at fortælle om et af mine fagområder: “Få relevante og flere fans gennem Facebook annoncering”. Jeg ved ud fra over 3 års erfaring, at Facebook annoncering er super til den slags. Jeg arbejder meget med Facebook annoncering og vil du have fans og mere interaktion, så smid nogle penge efter annoncering.

Et stop og et tak

Nåh, men i bedste københavnerstil kører taxaen i tæt trafik ved en af søerne. Den snakkelystende chauffør har gang i en længere monolog om, hvordan man skal opføre sig pænt overfor andre mennesker. Jeg nikker anerkendende ind i bakspejlet, der er stillet så bagsædepassager og fører let kan få øjenkontakt.

Trafikken er tæt og taxaen kører der ud af, men lige pludselig trædes, der på bremsen, da chaufføren rutineret har set en fodgænger, der gerne vil over. Jeg har kørt og gået her før, så jeg ved, at denne fodgængerovergang ikke er et sted hvor bilerne normalt holder tilbage. Fodgængeren går over, ser sig tilbage, løfter hånden med et taknemligt vink og et lydløst “TAK!”. Chaufføren kommenterer gladeligt henvendt til mig: “Der fik vi os lige en fan.”

Hvornår har du sidst stoppet op og hjulpet trods travlhed?

Det kunne være en interessant vinkel på sociale medier, at din tilstedeværelse handler om at hjælpe de mennesker, der ikke forventer, at du gør det. Jeg forventer ikke, at en taxa stopper  for mig – faktisk forventer jeg nærmere at blive kørt ned af deres til tider vanvidskørsel.

Hvordan kan du og dit brand hjælpe flere på sociale medier? Er I parate til at stoppe op og hjælpe i de situationer, at nuværende og potentielle kunder har brug for det eller lytter I ikke nok, så behovet aldrig bliver hørt?

Der findes mange brands, der er begyndt at stoppe og hjælpe. Et af de mange eksempler er HiltonSuggets. Det er hotelkæden Hilton, der står bag tjenesten, men det handler ikke om at slynge tilbud ud på hotelværelser. Det handler om at hjælpe.

Exploring a new city & looking for insider tips? We’re here to help! We’re @HiltonWorldwide tweeps sharing our favorite travel suggestions.

De har fundet ud, at med deres tilstedeværelse i mange byer, så kan de give insider tips til folk, der ikke ved hvor, at de skal få hjælp med noget bestemt. De lytter til folks behov på Twitter. HiltonSuggets foreslår ikke altid deres egne services, men henviser folk til de steder, hvor de ved, at man kan få hjælp. Hvad kan du lære af dette?

Action: Der er mange måder at stoppe op og hjælpe. Måske kan din viden bruges nyttigt i et debatforum eller skal du til at tilbyde din hjælp og tips på en blog? Hjælp et menneske i den kommende tid, der ikke regner med det. Hvis du gør det, så har du måske en potentiel en kunde i sigte.

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

Simon Willer

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.