Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

4 måder du kan øge din Facebook Edgerank

4 måder du skal øge din Facebook Edgerank

Jeg skrev tidligere et indlæg om Facebook Edgerank og hvis du ikke har helt styr på begrebet, så vil jeg opfordre dig til at læse den lille introduktion. Som Facebook Side ejer så vi er nødt til at kigge på vores Edgerank og skabe en Side som brugerne kan lide. Men hvordan kan man øge sin Edgerank, så der er større chance for at opdateringerne bliver vist i folks News Feed?

Du skal have nogle flere kommentarer, interaktioner og “likes” (Affinity & Weight)

Hvis du gerne vil være mere synlig i folks News Feed, så skal du have folk til at gøre en handling i forbindelse med dine opdateringer. Det kan være alt lige fra at få flere kommentarer, til at brugeren klikker på dine links. Så de super interaktive kommentarer er ikke den eneste vej til en bedre Edgerank, det kan faktisk også være fornuftigt at sende nogle gode links ud som folk finder relevant.

Når det så er sagt, så tyder alt på at kommentarer og “likes” vægter højere for Facebook, når de bestemmer Edgeranken end klik på et link.

Action: Gå ind i Facebook Insights og find de indlæg, der har fået flest interaktioner og engagerede brugere. Kan du lære noget om hvilken type opslag det er?

Du skal opdatere Siden jævnligt (Time)

Hvis din Side er død og du kun skriver ud i forbindelse med det årlige udsalg, så skal du ikke regne med at have den vilde Edgerank. Du bliver nødt til at komme til tasterne og få skabt noget relevant indhold.

Jeg får tit spørgsmål om hvilket slags indhold, der er godt at poste og hvordan man dog kan finde på nyt indhold. For mig at se så er indholdsgenerering noget, der skal opøves. Du skal få dig en rytme, der giver mulighed for at lave indhold og finde på det. Jeg får selv inspiration til fx nye blogindlæg på alle mulige tidspunkter. Det kan du også komme til, hvis du begynder at se dig selv som en skaber af indhold.

Action: Sæt dig ned og lav et mål for hvor tit du vil opdatere Siden og find nogle gode emner, så du har noget at sige i fremtiden.

Du skal interagere med dine fans

Der er så mange Facebook Sider, der ikke kan finde ud af interagere med sine Facebook fans. Men se at få øjenene op for de, der kan lide dit brand og som ønsker at involvere sig i det. Hyld dem, overdyng dem med gaver, syng en sang for dem, “like” deres kommentarer eller send en venlig hilsen.

Action: Hvem er din mest aktive bruger? Hvordan du kan vise taknemlighed overfor personen? Skal du sende en buket blomster eller blot nævne personen i en opdatering?

Du skal købe nogle annoncer

Når man arbejder meget (rigtig meget) med Facebook annoncer som jeg gør, så får man for tiden oplevelsen af, at Facebook virkelig sætter tryk under kedlerne for at få os til at købe flere annoncer. Det er selvfølgelig fordi, de gerne vil have nogle penge i kassen og det kan man jo godt forstå – det vil vi vel allesammen? Men den anden grund er, at Facebook ligger meget vægt på, at man via annoncer kan få vist sine opdateringer. Det sker i gennem sponsored stories og Side opslags annoncer.

Via Facebook selvbetjening kan du købe en annoncer, der viser din seneste opdatering. Du kan endda også selv vælge hvilke den skal vise. Dette kan være med til at øge din Edgerank, da brugeren har mulighed for at interagere med dine opslag direkte i annoncen.

Action: Hvis du ikke har prøvet at lave Facebook annoncer, så kan du starte her. Prøv at lave nogle sponsored stories og se om det giver nogle resultater. Hvis du har spørgsmål til oprettelsen, så smid en kommentar.

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

Simon Willer

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.