Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

edgerank

Hvad er Facebook Edgerank?

I følge Facebook annoncerings-system, så er der lige nu 2,8 millioner danske Facebook profiler. Når disse profiler logger ind på Facebook, så bliver de vist deres News feed. Der er to primære sorteringsmuligheder (1) Topnyheder (2) Seneste. Som standard vil brugerne få vist Topnyheder.

Topnyheder er de opslag (statusopdateringer, billeder, links osv.) som Facebook mener, at pågældende bruger skal se, da disse har interesse for personen. Seneste er så de opdateringer, som du modtager fra dine venner i kronologisk rækkefølge. For at blive vist i News Feedet, så skal du være opmærksom på din edgerank. Og her får du den overordnede forklaring.

Der er offcielt tre faktorer, der spiller ind i din edgerank og uofficielt er der sikkert flere, men nu tager vi det basic. Det er tre smukke engelske ord, jeg nu vil præsentere for dig.

Affinity: Dine fans skal have et stærkt tilhørsforhold til din Side, før de får vist dine opdateringer. Har de fx “liket” eller kommenteret på nogle af dine opdateringer, så hjælper det din edgerank.

Weight: Hver gang en person interagerer  med en af dine opdateringer, så tillægges der mere tyngde til denne opdatering. Det vil sige, at hvis din opdatering bliver kommenteret mere, så er der også større sandsynlighed for, at den bliver vist.

Time: Opdateringer mister sin værdi med tiden, da opdateringen bliver gammel og dermed ikke er en nyhed mere.

De er i følge Facebook disse tre ting, der spiller ind på om dine opdateringer bliver vist til dine fans. Så svaret må være at skabe en Side, der jævnligt bliver opdateret med indhold som sine fans gider at kommentere på.

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

Simon Willer

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.