Hvad er en succesfuld Facebook Side?

succesfuld_facebook_side

Har du nogensinde overvejet, hvad en god Facebook Side er? Er der nogle kriterier som man kan stille op, så man kan sige, at Facebook Siden er succesfuld? Jeg kan godt lide statistik og tal, men jeg kan også godt lide bare at have nogle aktive fans og nogle gode samtater. Nogle folk vil mene, at man ikke skal kigge på tal i forbindelse med en Facebook Side, for det handler om interaktion og engagement fra medlemmerne.

Som jeg ser det, så er der altså to veje i forhold til at snakke om, hvad en god Facebook Side er. Den ene vej er engagement-vejen (kvalitet) og den anden er tal-vejen (kvantitet). Tal-vejen handler om at få mange fans og dermed vise, at man har en succesfuld Facebook Side. Engagement-vejen handler som at få folk til at interagere med opslag osv. for at kunne sige: “Hey mine fans elsker brandet!”.

Jeg har efterhånden været indover en del Facebook Sider for mange forskellige brands. Udfra min egen erfaring, så har lavet en lille observation og min tese lyder:

Det er meget få brands, der er succesfulde på både kvantitet og kvalitet.

Ideen til dette indlæg opstod efter en samtale med en repræsentant fra en brand ikke vidste, hvad der ville gøre brandets Facebook Side succesfuld. Svaret på hvad en succesful Facebook er, kan være svært at definere og netop derfor er der også meget stor diskussion indenfor området. Der er flere, der har prøvet med en definition og mange af forsøgene er sikkert rigtige.

Giv mig en masse aktive fans

Jeg snakkede for noget tids siden med et brand, der skulle til at starte på Facebook og de ville selvfølgelig gerne starte en snebolds-effekt, så der kom mange “Synes godt om” og efterfølgende kunne de så tjene penge på deres nyvundne fans. Det er helt uden tvivl en god ide at ville skabe en stor fanbase, men er mange fans en succes?

Jeg har også før set eksempler på brands, der oprigtigt gerne vil i dialog med deres kunder (og potentielle). De opretter en Facebook Side, linker lidt til den fra hjemmesiden og nyhedsbrevet. De er gode i opstartsfasen til at opdatere Siden, løbende stille spørgsmål og interagere med deres fans. Problemet er, at Siden ikke har særlig mange fans og dermed er kommentar-modulet ofte tomt. Er en Side med fokus på udelukkende engangement en succes?

Du har måske fanget min pointe? Det handler om at skabe en Facebook Side med masser af aktive fans. En Facebook Side uden fans er intet værd og på den anden side, er en Facebook Side med fans, men ingen engagement heller intet værd.

Men hvad er en succesfuld Facebook Side så? Jeg vil påstå, at det er forskelligt fra brand til brand. Du havde måske håbet på at få et definitivt svar i dette indlæg, men det kan jeg ikke give. Hvis du vil være succesfuld, så må du selv tænke og sætte dig nogle mål. Det er kun dig, der kan vide hvad, at du gerne vil opnå.

Der er mange måder at opstille sine succeskriterier. Du skal tænke på hvilket brand du repræsenterer og hvor du ser, at I skal hen. Det er klart, at hvis du aldrig har arbejdet med Facebook før, så kan de være en god ide at spørge folk til råds, der har arbejdet med Facebook Sider før. Her har du lidt inspiration til hvilke succeskriterier, som du kan sætte.

Min Facebook Side er succesfuld når:

  • X % af mine fans aktive med kommentarer, likes og deling.
  • Facebook Siden vokser kontinuerligt.
  • Jeg tjener penge på mine fans.
  • Indholdet skaber værdig for brugeren.
  • Grafikken på min Facebook er unik.
  • Jeg har installeret applikationer på Siden.
  • X % af mit nyhedsbrev er konverteret til fans.
  • Når min Edgerank er tilfredsstillende eller min IPM er over 10.
  • Jeg har opnået X-antal “Likes”.
  • Vi kan levere indhold X gange om uge.

Passion for digitale og sociale medier

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

  • http://www.karinahvid.dk Karina Hvid

    Sikke en god og brugbar artikel :-)
    Thumps up…

    /karina

 
Get Adobe Flash playerPlugin by wpburn.com wordpress themes