Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

Facebook og spam

Jeg snakket med flere personer den sidste tid om spam på Facebook. Når man åbner op for muligheden for at kontakte hinanden, så er der altid nogen, der vil udnytte dette til at lukke en masse ubrugelig støj ud.

Hvad er spam på Facebook
Generelt er spam reklamer som man ikke ønsker og ikke har bedt om. Umiddelbart vil man efter den definition karakterisere meget af det, der sker på de sociale medier som spam. Efter min mening er der dog en linje mellem virale kampagner og masse-kommunikation fra spam-folket.

Facebook’s brugere har været meget hurtige til at udråbe alle applikationer som spam. Men i virkeligheden er der jo mange applikationer, der er lavet af oprigtige firmaer, der ønsker at levere nogle kvalitets indhold til Facebook.

Jeg fundet et par eksempler på Facebook spam:

Amalie fra Paradise Hotel har været sammen med 42-årig *TJEK BILLEDERNE HER*

VIDEO: Se Nik og Jay snave!

Billede af USA’s president BARACK OBAMA, som barn!

Hvorfor er dette spam?
Jeg mener, at dette er spam, da siderne ikke ønsker at skabe noget værdi for modtageren. Det handler om at tjene nogle hurtige penge og samle folk på Facebook sider.

Du har sikkert set sider, der minder om dette:

Der er et utal af Facebook sider, der minder om denne og det er utroligt at Facebook brugere bliver ved med at tro på det. Dem der sidder og opretter disse sensationsgrupper gør det svært for andre, der faktisk ønsker at gå i dialog og skabe værdi for brugerne. Jeg ved, at dem der står bag alle disse sider tjener gode penge, men det må da snart stoppe.

Hvad er din mening om disse sider?

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

Simon Willer

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

  • http://making-waves.dk Torben Eik

    Spot on, synes jeg. Og et relevant emne at tage op!

    Sociale medier som Facebook er vanskeligere at spamme på en e-mails og Myspace, men det betyder ikke at snedige sjæle ikke kan finder en vej.

    De eksempler du nævner er gode og jeg synes der dukker flere og flere af dem op i disse dage.

    Jeg vil i øvrigt gerne erklære min enig i at grænsen imellem viralt indhold og spam går ved om siderne skaber værdi for modtageren, eller bare er ude på at tjene hurtige penge.”

  • http://internetudvikler.com Jon Ussing

    Supervigtig debat du tager hul på Simon!

    Det er vel i bund og grund et spørgsmål om forretningsmoral. Hvor langt vil man gå og hvor meget kan man stå inde for og være bekendt?

    Der har altid været plattenslagere. Spørgsmålet er hvordan vi forholder os til dem eller f.eks. hvordan Facebook vælger at deale med den slags.

  • http://getsocial.dk Simon Willer

    Personligt er jeg træt alle de her sider. Men hvor mange skal folk klikke på spam før, at Facebook opfatter det? Ja, det er ret imponerende det antal sider, der bliver lavet.

    Jeg tvivler på at forretningsmoralen er specielt højt hos disse firmaer.

    Jeg synes, at det kunne være sjovt at høre fra folk, der laver disse sider. Så skriv en kommentar eller andet hvis du kender en, der vil sige sin mening!

  • http://www.pamedia.dk/ Per Allerup

    Facebook er nærmest en åben skattekiste for spammere og andet skidtfolk. Udover alle disse crappy “Synes Godt om” sider, foregår der også rigtig mange andre ting som Facebook ikke rigtig reagerer på. Høst af email mod brugernes viden, underlige konkurrencer og meget mere.

    Det der undrer mig mest er at folk bliver ved med at sende invitationer rundt og synes godt om. Men på Facebook er vi nok alle flokdyr uden egen vilje.