Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

Bannere på Facebook til din fanside

Et af de spørgsmål jeg ofte får på mail er hvordan, at man opretter bannere, der reklamere for sin fanside. Derfor ønsker jeg at tage hul på bannere ved netop at se på denne mulighed. Facebook gør meget ud af fortælle, at man kan reklamere for sin fanside. Hvis du er admin på en Fanside, så har du sikkert set en reklame fra Facebook der ligner denne:

At reklamere for din fanside handler om at:
1. Få flere fans
2. Øge opmærksomheden om dit produkt
3. Promovere gode tilbud
4. Fortælle om en konkurrence

Der kan være mange grunde til at oprette en bannerkampagne for din fanside. Det vigtigste er, at du går ind til det med en eksperimenterende attitude. Hvis det er første gang, at du afprøver bannere så test, test og test. Mange tror, at fansne vil vælte ind så snart, at du har skrevet en tekst og trykket på “GO”. Medmindre at du har lavet et virkeligt godt banner, så er der stor chance for, at dit første forsøg ikke giver det store resultat.

Sådan opretter du et banner til din fanside
Der nogle skridt du skal igennem for at oprette dit banner. Klik på “Promover med en anonnce” under logoet på din fanside finder du.

1. Design din annonce
Første skridt i banner-processen er designet. Det foregår i fire faser. Når du udfylder disse felter, så husk de råd til bannerindhold jeg gav i et tidligere indlæg.

Facebook-indhold: Hvis du har flere fansider, så skal du starte med at vælge hvilken fanside du vil promovere.

Overskrift: Desværre har Facebook valgt at gøre sådan, at overskriften ikke er mulig at ændre. Derfor er har du ingen muligheder her.

Brødtekst: Facebook indhenter din informationstekst og som udgangspunkt vil jeg råde dig til at ændre denne tekst. Det skal være en simpel tekst der fortæller hvorfor, at folk klikke på din annonce.

Billede: Du kan vælge at beholde dit fanside-profilbillede eller du kan oploade et nyt.

2. Målretning
Du har designet indholdet af din annonce og nu er det tid til at bestemme hvem annoncen skal vises til.

Sted: Du kan inddele efter lande eller byer i et land.

Demografi: Først vælger du aldersgruppe. Derefter vælger du målgruppens køn og hvilket køn de er interesseret i. Du kan også sortere efter civilstatus og sprog.

Ting, du godt kan lide, og interesser: Denne inddeling er måske lidt mere interessant. Funktionen fremkalder de interesser som facebook-brugerne selv har udfyldt under deres information. Hvis du sælger film, så skriv fx. film, biograf og hvad du ellers kan finde på.

Udannelse og arbejde: Hvis du har interesse i at segmentere efter uddannelse og arbejde, så er det her, at det sker.

Forbindelser på Facebook: Denne funktion har jeg brugt rigtig mange gange. Jeg synes, at den er meget brugbar når, at man skal få folk til at blive opmærksom på en fanside. Folk bliver mest fan af ting vennerne er fan af. Derfor er inddelingen Venners venner meget brugbar.

Kampagner og prissætning
Du har designet og bestemt hvem, der skal se din annonce. Nu skal du finde ud af hvor meget, at du ønsker at betale.

Kampagnenavn: Dette er kun til dig, så du kan kende dine annoncer fra hinanden.

Dagligt budget: Hvor mange penge har du om dagen til at vise sine annoncer?

Program: Her skal du vælge om annoncen skal have en bestemt levetid.

Afregning: Du kan vælge mellem to forskellige måder at afregne på. Den første måde er afregning pr. 1000 visninger og den anden er pr. klik på annoncen. Derefter skal du prissætte dit valg. Jeg har fundet ud af tests er meget vigtigt her for at få mest muligt ud af dine penge.
Facebook foreslår en pris, men efter min mening, så kan du sagtens sætte dit beløb lavere. Jeg har kørt en del annoncer på Facebook og med øvelse finder du også ud af hvordan, at du skal prissætte. Du kan få ret mange visninger og klik for en lille sum penge.

Konklusion
At annoncere for sin fanside er en god ting. Du kan for meget få penge få mange visninger og kliks. Det kræver øvelse at få tekst, billede og prissætning til at spille sammen. Hvis du har lyst til selv at prøve, så handler det om at blive ved med at teste indtil, at du finder de rigtige elementer.

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

Simon Willer

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.