Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

Interview om facebook grupper: Luksus poolhus udlejes

Hvordan slår man igennem på Facebook? Hvordan opretter man en succesfuld gruppe? Det er nogle af de spørgsmål man som nyopstartet Facebook-bruger stiller sig.

En af de personer der har haft stor succes med sin gruppe, er Kalle Kristensen som forsøger at udleje sit sommerhus. Hvis du er bruger af Facebook og følger med på normal basis, så har du sikkert hørt om gruppen Luksus poolhus udlejes. Kalle udlodder huset i en uge til alle der inviterer deres venner. Du kan læse mere om gruppens formål her.

Jeg giver ordet videre.

Hvad er din erfaring med Facebook?
Min erfaring med Facebook er lidt blandet. Jeg kan egentlig ikke lide ideen med, at folk skal informere alle om hvad de foretager, ej heller det faktum at folk lægger personfølsomme oplysninger ud. Selvfølgelig har jeg også gode erfaringer med Facebook når det gælder netværkspleje, og genoplivning af gamle venskaber mv., alt i alt kan det siges at være ganske positiv erfaring såfremt det bruges med omtanke.

Jeg var før oprettelsen af min gruppe ikke just en hyppig bruger af systemet, men da mulighederne for viral markedsføring gik op for mig, må jeg erkende, at det er blevet en tidsrøver.

Hvordan fandt du på ideen?
Jeg har ikke selv fået ideen, men jeg så en virksomhed som brugte Facebook til at udbrede kendskabet til deres virksomhed, og tænkte, at jeg kunne låne ideen til at promovere mit private udlejningshus. Faktisk startede det med, at jeg informerede den pågældende virksomhed om, at det de gjorde var i strid med markedsføringsløven eftersom, de er erhvervsdrivende (jeg er som privatperson ikke underlagt markedsføringsloven)

Hvordan lancerede du gruppen?
Jeg lancerede ganske enkelt ideen ved at oprette siden, med info om, at folk ville deltage i konkurrencen hvis de meldte sig ind og inviterede deres venner. Jeg inviterede derefter de relativ få venner jeg har, og bad dem alle om at hjælpe mig med at skyde dette i gang ved at sende invitationer ud til deres venner med argumentet, at jeg reelt havde noget positivt at tilbyde folk, altså muligheden for at vinde ophold ja eller leje huset som giver mulighed for kæmpe sociale oplevelser med venner og familie.

Har du fået lejet dit sommerhus ud?
Jeg har gennem gruppen øget min udlejning markant, dog skal det siges at mit hus er “toppen af poppen” inden for udlejningshuse, så jeg vil tilføje, at udlejningen nok skulle komme alligevel, men her er der tale om en god optimering af lejeindtægten, til trods for afskrivning af de perioder som er givet bort i form af gevinster. Vil estimere, at når året er omme, vil udlejningen være optimeret med en forhøjelse af lejeindtægten med 20 %.

Som med alt andet er der i dette tilfælde også en bagside, denne må siges at være et voldsomt tidsforbrug med at forklare en flok yderst skeptiske mennesker på væggen om, at her er ikke tale om et plat markedsføringsstunt, men en gruppe der har til formål at promovere mit hus ja, men også vise folk hvilke rammer der er tilstede for deres ferie hvis de ønsker det, og selvfølgelig muligheden for at vinde et ophold i huset, ja faktisk flere ophold.

Jeg er blevet beskyldt for at snyde, og at der ikke blev trukket nogen vinder, og at vinderen ikke eksisterede osv., derudover nogle meget ubehagelige beskyldninger mod ens person, specielt ubehageligt når man udlodder gevinster af en egen lomme, faktisk 20.000 kr ! Bagsiden forstærkes også ved, at folk omkostningsfrit kan lufte diverse grove beskyldninger på væggen, flere gange uden man overhovedet har mulighed for at kontakte dem igennem andre medier end væggen, hvilket giver mig en følelse af afmagt og frustration.

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

Simon Willer

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

  • http://dslj.dk/ Dennis S. L. Jørgensen

    Jeg har tidligere lagt meget mærke til denne type grupper, så jeg har ventet på lige netop denne type artikel/indlæg – dejligt det er her nu.

    Jeg må tilstå, at jeg netop har set det som “et plat markedsføringsstunt”, hvilket jeg stadig mener, hvis man fjerner ordet plat. Markedsføring kan man jo ikke komme uden om at det. Om det så er god eller dårlig markedsføring, skal jeg slet ikke blande mig i.

    Vi kan i hvert fald alle konkludere at det tilsyneladende virker, med over 117.000 medlemmer i gruppen. Spørgsmålet er blot, om dem der ikke vinder så efterfølgende melder sig ud af gruppen igen.

    Jeg synes også godt man kan se lidt på mulighederne mht. markedsføringen. Hvorfor er der f.eks. valgt en gruppe? Med en “fanside” er det jo muligt at sende beskeder ud til alle anført som “fans”, hvilket ville give mulighed for at ramme rigtig mange mennesker, med f.eks. fordelagtige tilbud.

    Men alt i alt ganske spændende læsning. Melder historien noget om Kalles forhold til markedsføring, her tænker jeg på om han studerer/arbejder med det, eller om det blot er en “amatør” der er heldig at ramme plet?

  • http://getsocial.dk Simon Willer

    Hej Dennis

    Nej det er svært at ryste på hovedet af en mand, der har fået over 100.000 ind i sin gruppe. Der er selvfølgelig en fare for, at alle melder sig ud igen, men jeg har fulgt den gruppen et stykke tid og det ser ikke umiddelbart sådan ud. På den anden side må man sige, at mange folk nok vil huske hans hus hvis de skal leje noget lignende.

    Så vidt jeg ved, så er Kalle ikke selv i markedsføringsbranchen.

    Du har ret Dennis. Der er stor forskel på grupper og fansider. Det kunne jeg godt have spurgt ind til. Det kan være, at det kommer i version 2.0:)

    mvh simon

  • http://lejlighedertilleje.com Lejligheder til leje

    Simon..

    Jeg tror nu ikke bare sådan at 100k tilmeldte bare lige melder sig ud af en gruppe hehe.

    Markedsføring via facebook er EKSTREM