Hej, jeg hedder Simon Willer og giver dig tips til din online marketing

Facebook for firmaer – værktøjer

Idag ved de fleste hvad Facebook er. Firmaer skal i dag være aktive på Facebook. Det vil styrke tilgængeligheden til dit produkt og det skaber involvering hos kunderne. Det er en mulighed for firmaer at netværke med nuværende og potentielle kunder. Er din virksomhed ikke på Facebook, så kommer her nogle værktøjer, der kan hjælpe dig.

facebookforfirmaerFansider og Grupper
Hovedingrediensen i firmaers tilgængelighed på Facebook er Fansider og/eller Grupper. Jeg har i tidligere indlæg skrevet om fordele og ulemper ved begge dele (Fansider/Grupper). Hovedsagen er, at du bliver nødt til at have et sted hvor, at dine kunder kan komme i forbindelse med dig. Som hovedregel råder jeg firmaer til starte en Fanside. Der kan dog være nogle faktorer, der spiller ind på, at Grupper er smartere (det skriver jeg nok mere om i fremtiden).

Hovedpointer hvorfor Fansider er bedst

  • Statusopdateringer til dine fans startside
  • Muligheden for at tilføje applikationer
  • Designet kan personliggøres
  • Gode muligheder for samtale
  • Opbyg unikke sider, der sender brugerne videre til dit website
  • + mange flere

Start en fanside
Du kan læse om hvordan, at man helt konkret laver en fanside her.

Få dig nogle fans
Hvis din fanside skal have værdi er det selvfølgelig vigtigt, at du får nogle fans. Alt efter hvor stort kendskabet er til dit firma og produkter kan dette være en udfordring. Det er de kreative og fokuserede, der vinder kampen om tilhængere. Jeg har set mange fansider, der aldrig er nået videre end oprettelsen. Det kan skyldes mange ting og en af grundene er lysten og viljen til at være med i samtalen på Facebook. Men hvordan kan du få nogle fans?

  • Lav et link på dit website
  • Lav et link i dit nyhedsbrev
  • Inviter alle dine facebook venner (husk at få dine evt. ansatte/venner til at gøre det samme)
  • Lav en Facebook konkurrence
  • Lov Facebook-rabatter
  • Støt et godt projekt med en 1 kr pr fan
  • Reklamer på facebook
  • Vær aktiv på andre sider, der findes i din branche
  • Snak om din fanside konstant

Snak med dine fans
Facebook er først og fremmest et personligt kommunikationsværktøj. Ved at blive fan af dig, byder dine fans dig ind i deres facebook-stue. Det er en tillid din fans/kunder viser dig. Derfor er det vigtigt ikke at udnytte muligheden (læs: ingen spam). Der er en fin balance mellem at spamme og levere relevant indhold. Der findes mange måder at snakke med dine fans på.

  • Fortæl hvad du laver (produkter m.m.)
  • Stil spørgsmål
  • Giv gode links videre
  • Upload en video
  • Upload nogle billeder
  • Lav et event
  • Lav en konkurrence
  • Kommenter på dine fans respons

Er dit firma eller produkt Facebook? Hvad er dine erfaringer?

Har du brug for yderlige hjælp, så send en mail.

Lad mig hjælpe dig med din online marketing. Læs mere om

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

Tjek også disse artikler:

Simon Willer

Min passion er at gøre brands bedre til at udnytte digitale sociale medier og specielt Røde Kors, som jeg arbejder for. Du er velkommen til at smide mig (Simon Willer) en mail på simon@getsocial.dk eller find lad os finde hinanden på Facebook, Twitter eller Google plus.

  • http://www.konsulentblog.dk Christian Kjær

    Ja min virksomhed Officekonsulenterne er på facebook med fansiden www.facebook.com/officekonsulenterne og erfaringerne er at vi får stor ros for siden og dens tilpasninger, men at det er meget svært at aktivere fans derinde. Vi kører meget med at dele information om officeprogrammerne. Desuden har vi oprettet et hjælpe forum, hvor folk kan stille spørgsmål til Officepakken men også her er det svært at aktivere folk til at bruge det.